Postat de: artzar | Decembrie 13, 2007

busola sau nadejdea? care-i de aur?

Filmul Busola de Aur, bazat pe prima carte a trilogiei lui Philip Pullman a fost deja catalogat de cei mai multi crestini drept continuarea blasfemiilor incepute in Codul lui DaVinci. Cind auzi astfel de thegoldencompass.jpgreactii e normal sa te intrebi: “Cum e dom’le filmul asta de a cazut cerul pe crestinii aia?” Sunt crestinii vinatori de vrajitoare sau doar hipersensibili la ceea ce nu trebuie? 

Filmul in sine este o productie fantastica, realizat interesant, multe efecte care incanta privirea, muzica dozata bine…actorii nu exceleaza dar nic inu comit stingacii…un film inchegat care place ochiului…dar in spatele lui este  un mesaj…Trebuie sa stiu adevarul! Cum? 

Englezul Philip Pulman a scris o trilogie intitulata His Dark Materials (HDM). Filmul reprezinta ecranizarea primei carti si vor continua sa apara pe ecran intr-un viitor apropiat si celelate volume. Elementele anti-Dumnezeu prezente in carte, au fost prezentate in film destul de diluat, pentru a face seria mai usor de acceptat de un public larg. Problema apare dupa prima parte, cartea continuind mult mai agresiv in mesajul ei impotriva lui Dumenzeu. Va face filmul altfel? Greu de crezut. 

Inapoi la intrebarea: au atentionarile o baza reala? 

Daca vei citi intreaga serie HDM, vei putea la sfirsit sa spui fara greutate ca un astfel de material este dificil de periculos pentru copii. Cei care isi iubesc copii nu ar trebui sa-I expuna fara aparare, fara pregatire, la o astfel de lectura. Asa s-a intamplat si cu ”Harry Potter”…cu toate atentionarile crestinii tot la-au cumparat si l-au oferit copiilor spre lectura. Doar unii au discutat cu copiii lor despre ce si cum… 

De fapt unii se simt deja ofensati. Odraslele lor nu-s copii de oricine si trebuie sa cunoasca bine orice. Despre seria Harry Potter s-a spus de vrajitorie, de occultism, dar cumparau crestinii cartile pe rupte si le dadeau la copii …”ce draga, al meu sa ramana prost, doar copilul pastorului sa le citeasca?” Si aici intru intr-un alt univers: unii „conductori” religiosi interzic enoriasilor accesul la anumite lucruri, dar ei le gusta din plin. Informatia inseamana putere. „Daca or sa citeasca cartile pe care le citesc eu, o sa-si de aseama de unde am citat predica mea de astazi…asa ca mai bine sa nu puna mana…” Nu lua, nu gusta, nu atinge…N-ai voie sa asculti Holograf, dar pastorii si profesorii pot asculta Leonard Cohen …dar nu-i asta subiectul aici… 

Inainte de a sari peste baricada crestina, se impune inca o constatare. Personal cred ca orice nazbatie(termen imbratisat cu drag de la fratele Serban C) de genul acesta, ridica mingea la fileu pentru a-mi afirma credinta crestina. Pentru a putea dialoga cu cei din jur despre Crestinismul Biblic, despre Dumnezeul Bibliei, comparativ cu ceea ce se prezinta in carte si film. 

Cind te apropii de o astfel de productie, trebuie sa fii cu ochii larg deschisi si radarul tau spiritual sa fie acrodat la Adevarul lui Dumnezeu. Altfel, fara o unitate de masura, va fi greu de cantarit.  

Ce e asa de gresit la scrierea lui Pullman si la filmul inspirat de ea?

In esenta lucrarea sa este o fantezie care descrie existenta unor universuri paralele, care contin semi-adevauri despre Dumnezeu, prezentind religia si pe Dumenzeu ca o realitate alternativa pentru a explica domeniul spiritual. Si ce-i cu asta? O fantezie fara nimica nociv. Inceputul este frumos dar continuarea poate fi mult mai daunatoare. Incearca sa vezi imaginea in ansamblu asa cum a gindit-o autorul. 

In inteviurile avute Pullman a prezentat perspectiva sa atee asupra lumii nescapind prilejul de a ataca si descalifica seria Narnia a lui CS Lewis spunind ca este cel mai urit si veninos lucru pe care l-a citit vreodata.

Personajul principal, o tinara incintatoare numita Lyra, calatoreste in diferite universuri pentru a descoperi adevarul ascuns, Are la indemana unelte speciale. Ea are o busola, iar Will personajul partener care se va alatura in seria a II-a va avea un cutit special. Privitorii sau cititorii vor insoti cele doua personaje in lupta lor pentru a distruge religia. La sfirsitul seriei, Dumnezeu este ucis – un Dumnezeu batrin, slab, diavolesc, minicinos… 

Busola de aur este o poveste anti-Narnia.

“Urasc Narnia si o urasc cu adinca si puternica pasiune” – spune Pullman.  Ce zici despre o astfel de afirmatie? Gingasa nu? Mai ales ca Pullman imprumuta din viziunea lui Lewis sifonierul cit si lupta dintre animale la sfirsit. Te urasc ca mi-ai luat-o inainte…poate vrea sa zica Pullman…ei ce sa faci si mie mi-a fost greu sa vad ca roata e deja inventata, ce sa mai zic de teoria relativitatii… 

Alte declaratii:

“Credinta crestina este foarte puternica si promoveaza o greseala, asta-i tot.”

“Fiecare biserica e la fel: control, distrugere, restringerea dreptului de a te simti bine.”

Si cea mai faimoasa:“Cartile mele sunt despre uciderea lui Dumnezeu.” 

Un om care declara asta public, fara jena, este probabil cel mai bun autor pentru povesti de copii, nu? 

Este o tara libera in care fiecare se poate exprima cum vrea. Nu sunt orb sa vad cum biserici asa zis crestine manipuleaza, mint, de la pastori pina la ultimul membru, sau multe actiuni facute in numele lui dumenzeu arata mai degraba ceva diavolesc…nu, nu sunt orb sa vad asta… 

Asa cum am spus productia ofera o sumedenie de elemente pentru discutie…lumea spirituala, demoni, Imparatia Intunericului, Imparatia lui Dumnezeu…voi reveni cu sugestii cum sa abordezi unele din subiecte ceva mai tarziu…acum ceva despre Adevar… 

Busola lui Lyra nu este un simplu instrument. Este cel care spune Adevarul. Care o ghideaza pe ea spre a-si gasi destinul. Si asta e legitim pentru orice om. Toti vrem sa stim adevarul si avem nevoie de adevar. Nu ma refer la adevaruri particulare gen: mie imi place sa beau doar Starbucks – adevar valabil pentru citiva oameni…sau mie nu-mi plac telenovelele – iar adevar partcularizat la un segment de barbati(mai ales). Ma refer la adevarul absolut! Cel valabil pentru toata lumea indiferent de timp. 

Cum aflu daca Busola imi spune adevarul? Folosind detectorul de minciuni si intuitia logica. Nu exisa 2 surse de adevar care produc idei opuse. Una trebuie sa fie falsa! Daca ma uit la ce zice in Ioan 14:6, Isus se defineste pe sine ca Adevarul. El nu spune doar ca traieste in Adevar ci este Adevarul insusi.  Daca asta e corecta inseamna ca busola mea este Isus Cristos. El ma poate ajuta sa scap de minciunile din viata si ma ajuta sa-mi gasesc destinul.  

Adevarul este la virful degetelor noastre. Ce voi deschide astazi, Biblia sau His Dark Materials? Biblia ofera o nadejade de aur, viata vesnica. HDM e alchimie curata si limitata… 


Responses

  1. […] busola sau nadejdea? care-i de aur? -scris de Emi Pavel, fost redactor-sef la RVE Bucuresti […]

  2. Frumos final!
    Adevarul este la virful degetelor noastre!

  3. @ anaayana
    multumesc pentru remarca…m-am gindit la kestia asta privin o ceasca de cafea pe care scria: „atentie continutul este fierbinte”…si virful degetelor mele au cunoscut adevarul celor afirmate pe ceasca…

  4. omule… se vede ca ai educatia unui pastor… se vede cat de slab pregatit esti si faptul ca vorbesti din spusele altora. se vede clar ca singurele tale idei sunt cele in care te batzi cu pumnii in piept ca ce predici tu ai dreptate… si nu zic ca nu este asa. dar ca pastor ce esti, in primul rand esti „beligerant” fara munitzii… pariez ca nu ai citit un rad macar din HDM, si pariez ca nici macar din Codul lui DaVinci. de ce nu evitzi stereotipurile de dupa amvon si nu vii mai bine pregatit cu ceva care sa ne convinga? sunt sigur ca multi din aia care te vor asculta la amvon vor zice ALILUIA FRATE! si AMIN! si te vor vedea ca salvatorul lor….
    te citez: „Si aici intru intr-un alt univers: unii “conductori” religiosi interzic enoriasilor accesul la anumite lucruri, dar ei le gusta din plin. Informatia inseamana putere. “Daca or sa citeasca cartile pe care le citesc eu, o sa-si de aseama de unde am citat predica mea de astazi…asa ca mai bine sa nu puna mana…” Nu lua, nu gusta, nu atinge…N-ai voie sa asculti Holograf, dar pastorii si profesorii pot asculta Leonard Cohen …dar nu-i asta subiectul aici… ” – EXACT ASTA FACI TU ACUM.
    te mai citez inca odata: ” Este o tara libera in care fiecare se poate exprima cum vrea. Nu sunt orb sa vad cum biserici asa zis crestine manipuleaza, mint, de la pastori pina la ultimul membru, sau multe actiuni facute in numele lui dumenzeu arata mai degraba ceva diavolesc…nu, nu sunt orb sa vad asta… ” – NU TE VEZI SI PE TINE IN ACEASTA IPOSTAZA DE MINCINOS MANIULATOR ? CA EU ASA TE VAD …
    …. sunt sigur ca te vei enerva ca cineva te contrazice… si te vei ruga la Domnul sa te invetze ce raspuns sa imi dai… abia astept. ma astept si ca sa nu dai accept la comentariu si sa nu imi raspunzi sa stii… nu ma mai surprinde si nu ma mai mira nimic in ziua de azi din partea demonicului Magisterium.

    nu uita… fii intunericului sunt mai inteleptzi ca fii luminii… iar ceea ce am scris eu aici, nu inseamna ca si cred si sustzin… dar pana la urma se rezuma totul la teorie nu ?!

  5. Frumos! Toate comparatiile ne vin in minte privind, interactionind, simtind pe propria piele.

  6. @fotograful
    …presupozitiile tale nu se aplica…am citit Codul lui DaVinci si chiar mai multe despre Sfantul Graal. din tot spectrul de influente. Faptul ca tu nu esti de acord cu ceea ce spun eu, e dreptul tau. comentariile iti apartin si nu ma deranjeaza. Am intalnit altii mai „efervescenti” decit tine.
    HDM n-am prins la biblioteca decit volumul 3. restul erau deocmandata inchiriate.
    cred ca in momentul acest ai parte de fotografii miscate…in care vezi in blur…stii tu, la Biblia mea spune despre o ipostaza in care Isus Cristos s-a atins de unii orbi si i-a intrabat ce vad…”vad niste copaci”…cum ma vezi tu, iar e treaba ta…nu ma astept de la nimeni sa ma ia in brate…
    n-am interzis nimanui niciodata dreptul la informatie, la documentare. pentru ca lucrez cu informatiile. am incercat cit am putut sa explic legaturi intre informatii. asta am facut cu acest material.
    te definesti ca fiul intunericului…imi pare rau ca te-ai obisnuit cu camera obscura, cu obscurantismul…ar fi bine nu doar sa iesi la lumina din cind in cind, ci sa ai parte de o cufundare in lumina…asta pentru a avea si tu parte de poze reale, in culori…
    PS
    n-ai reusit sa ma deranjezi. dar nu pot spune acelasi lucru despre tine…o zi in lumina!

  7. Curaj, frate, impartasesc preocuparile tale, dar poate e mai bine de gasit alta metoda. Craciun Binecuvantat!

  8. Multumesc frate,
    De cind am deschis aceasta cale de comunicare ma gandesc la o alta metoda. Ai ideea care ar fi aceea?
    Asa cum spui si tu, multi isi asigura succesul facand ceva deranjant pentru Biserica.
    Sarbatori cu binecuvintari!

  9. Sunt bucuros de raspuns si regret ca nu l-am vazut mai devreme. Metoda cu pricina se refera atat la modul de raportare fata de respectivele productii culturale agresive cat si la continutul comunicarii din partea comunitatilor crestine. O „ignorare activa”, spre exemplu, mi se pare mai eficienta pentru ca astfel nu se intra in logica jocului lor; cat priveste continutul, aici, e treaba de transpiratie zilnica si multa materie cenusie, in functie de specificul fiecarei confesiuni.
    Inca o data, Sarbatori adevarate!


Lasă un răspuns

Categorii

