Postat de: artzar | Ianuarie 8, 2008

mama lu’ cultura pop…

Sa scrii o carte nu e totul. Sa stii cind sa o publici devine din ce in ce mai important. Subiectul? Eehhh…daca e ceva la moda prin gura targului va avea succes, nu te ingrijora…

Despre viata in degringolada a cantaretei Britney Spears s-a scris si se va mai scrie. Am facut-o si eu punctind intiativa unei biserici de a-i oferi suport spiritual pentru perioada neagra prin care trece. O initiativa care mi se pare laudabila intr-un context in care persoanele mediatizate sunt de obicei tinta scandalurilor, a dispretului si nu a rugaciunilor.

Ceea ce-a mi-a atras atentia este insa aparitia in prim plan a mamei ei, d-na Lynne Spears. Nu intru in categoria de can-can speculind neintelgerile dintre cele doua si alte lucruri. Mi-a atras atentia dorinta si proiectul ei de a scoate o carte – un fel de memorii – intitulata: Pop Culture Mom: A Real Story of Fame and Family in a Tabloid World . S-a fixat si data apritiei Ziua Mamei 2008. Ca fiecare e liber sa scrie, stim. Ca e liber sa scrie despre orice, asta e mai putin valabil…oricum nici asta poate nu ar fi un fapt extraordinar…m-am uitat insa la ce Editura anunta ca sustine acest proiect si va scoate cartea. Ghici? Paris Match? Mai incearca. Vanity Fair? Cosmopolitan? Time? Aspirina Saracului? Nici una…cartea va aparea sub ingrijirea editurii crestine Thomas Nelson.

Cind mergi pe pagina lor de web iti atrage atentia motto-ul lor: “We inspire the world.” – “Noi motivam lumea”. Frumos zis. Initial, Thomas Nelson nu a dorit sa comenteze parteneriatul cu d-na Lynne Spears sau decizia ei de a suspenda aparitia initiala a cartii. Cu toate astea, pentru ca zvonurile erau din ce in ce mai zgandanitoare, CEO-ul editurii Nelson, Michael S. Hyatt, a declarat: “Noi credem in indreptare, in recuperare. Dincolo de asta vrem sa stam linga Lynne si familia ei in timpul acestor vremuri dificile. Cred ca Dumnezeu lucreaza si prin faptul ca aparitia cartii a fost intarziata. Povestea inca se scrie si eu cred in abilitatea divina de a intoarce tot ce e rau, in bine”.

Interesant si demn de apreciat suportul pe care vrei sa-l dai unei familii care trece prin momente grele cu copilul(copii). Mie mi se pare si altceva…este vorba de aplicarea simpla a principiului “prinde momentul si fructifica-l cit poti de mult”…Britney Spears este un subiect care se vinde. Ziceam mai sus despre intentia laudabila a unei biserici de a se implica in procesul de recuprare al cantaretei. Au punctat si altii acest demers dar din pacate cum au aparut in presa alte lucruri negative despre Britney Spears au uitat de crestinescul indemn la rugaciune si au inceput sa o ridiculizeze din nou. Hmmm…ce mica e distanta dintre rugaciune si sarcasm uneori. Atunci cind te rogi pentru cineva sincer, nu pot sa o terfelesti din nou in piata publica pentru ceea ce face aceea persoana. Nu spun ca trebuie sa o incurajezi sau sa-i inghiti toate prostiile pe care le face, dar cind te rogi pentru cineva nu mai poti sa arunci cu pietre in acea persoana. Este un exemplu de cit de media-dependenti sunt si cei care vor sa ofere perspective sau pareri crestine asupra unor evenimente contemporane.

Asta face media: te ridica ca apoi sa scrie despre cum cazi. De fapt nu de putine ori ridicarea pe care o face media este din varful bocancului, pe bombeu, cum se spune in fotbal. Te arunca in sus de 2 ori si te prinde o singura data. Media se hraneste din dezastre iar scandalul este garantia faptului ca vei fi citit. Vrei sa ai succes pe blogul tau? Vrei sa fii persoana anului in materie de aparitii pe internet? Pune un titlu incitant, scrie de cineva sau ceva cunoscut si gata. In lumea artistilor ajungi la un moment dat sa spui ca  nu mai conteaza daca lumea te aplauda sau te injura. Important e sa vorbeasca de tine (asta am retinut-o prima data in anii ’90 de la fostul cantaret Adrian Daminescu, intr-o duminica cind l-am prins pe la biserica noastra). Din subiectul Britney toata lumea vrea sa traiasca, sa faca bani…de la jurnasiti pina la companiile de moda, ba chiar am aflat si de o asociatie pentru protectia animalelor care ar fi dat-o in judecata pe contareata pop pentru faptul ca nu este in stare sa-si intretina catelul.

In cazul lui Britney Spears cred ca se merge prea departe. In locul ei as alege linistea pentru a ma regrupa, si recupera tot ce  pot din ce am construit pina la un moment dat.

Cum inteleg aparitia unui editor crestin in tot acest peisaj? Raspunsul scurt: refrenul unei piese cinatate de ABBA: “Money, money, money, oooo”

Raspuns lung? M-am uitat si la ceea ce a declarat Marvin Padgett, care are o experientea de lucru in domeniul domeniul editurilor crestine de peste 25 de ani. Editurile crestine se deplaseaza in ultima vreme spre zona comercialului. Bineinteles ca trebuie sa ai grija ce incluzi in planul tau editorial si nimeni nu vrea sa tipareasca lucruri care nu se vand. Multe edituri s-au deplasat din partea literaturii strict confesionale sau bisericesti unde cititorii sunt doar membrii respectivei congregatii. Editurile ce aleg sa ramana confesionale au o piata de desfacere vizibil restrinsa. Dar traim vremuri in care efectul globalizarii inseamna a-i cuprinde pe cat mai multi, a le vinde la toti ceva.

Vor exista voci care vor folosi momentul pentru a condamna inca o data si apasat cultura pop: iata ce produce! uitati-va la Britney Spears, la viata ei si la familia ei. Daca vrem insa sa privim echilibrat, nu doar evenimentele care ne convin, sau sustin punctele noastre de vedere exista si alte familii care traiesc frumos si normal, in aceasta cultura pop. De ce nu stie nimeni de ei? Pentru ca nu prezinta interes prin viata lor normala. Familiile care stiu sa-si educe copii, sa-i indrume ce si cum sa foloseasca din cultura timpului lor, nu sunt bune exemple nici pentru biserica (cine n-a auzit de “noi nu trebuie sa fim ca lumea!”) nici pentru societate (e prea plictisitor…).

Editurile crestine au avut si detin inca un mare rol in a inflenta lumea evaghelica din intreaga lume. Multe dintre ele dezvolta si prezinta carti serioase despre subiecte importante. Deplasarea spre ceea ce se vinde poate fi un efect al consumerismului care afecteaza misiunea unei edituri care se vrea a prezenta o viziune crestina asupra vietii. Sa pot sa-mi ating scopul dezvoltand si o afacere care produce resurse pentru continuarea ei, este ideal.

In ce masura Thomas Nelson Inc. face un compromis cu misiunea ei vom vedea. Pe mine ma ingrijoreaza doar atitudinea dea face bani din tragedia unei familii.

si inca ceva…cind vorbesc de „mama lu cultura pop” nu ma refer la nici o doamna Pop.


Responses

  1. ms frate:) mi-ai fost de ajutor


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Categorii

%d blogeri au apreciat asta: